Zaznacz stronę

Przygotowanie oraz prowadzenie kampanii crowdfundingowej nie jest proste. Wymaga od projektodawcy przemyślenia jej wielu elementów oraz ciągłej kreatywności do podsycania zainteresowania odbiorców. Błędy są nieuknione, ale niektóre z nich są niewybaczalne.

Delete "MISTAKE"

  1. Niezrozumiały opis kampanii crowdfundingowej

Kampania musi być napisana zrozumiałym i dostosowanym do odbiorcy językiem. Unikaj fachowego słownictwa, jeśli to możliwe. Unikaj także błędów stylistycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych. Pamiętaj, że tekst musi sprzedawać i przekazywać emocje. Musi wprowadzać wspierającego w stan „współodpowiedzialności” za losy kampanii crowdfundingowej. Skup się na konkretach, ale nie bądź zbyt oficjalny, bo to może utrudnić odbiór.

  1. Niezrozumiały i niejasny budżet

Niezrozumiały budżet może podważyć Twoje zaufanie i narazić Cię na niepotrzebne pytania. Każda suma powinna być uzasadniona, ponieważ wtedy dajesz do zrozumienia odbiorcy, że dobrze przemyślałeś projekt i dokładnie wiesz na co przeznaczysz środki. Nie zapominaj przy ustalaniu kwoty wsparcia o prowizji portalu i systemów płatniczych oraz o kosztach dostarczenia, a także przygotowania prezentów. To nieodłączne elementy budżetu.

  1. Brak komunikacji z fanami w trakcie kampanii crowdfundingowej… i po

Komunikacja z fanami jest niezbędna na każdym etapie kampanii kampanii crowdfundingowej. Zarówno przed, w trakcie jak i po zakończeniu kampanii odgrywa istotną rolę. Fani to nasi dawcy kapitału, ambasadorzy marki oraz pierwsi klienci. Tutaj chodzi o pieniądze, więc traktuj fanów jako partnerów w projekcie. To oni umożliwią Ci realizację celu. Oni też mogą pozbawić Cię szansy na zdobycie upragnionej kwoty. Fani chcą wiedzieć co się dzieje w Twoim projekcie, chcą być na bieżąco. Nie zabieraj im tej możliwości. Crowdfunding to finansowanie za pomocą społeczności – czyli fani/ społeczność odgrywa tutaj kluczową rolę!

  1. Zbyt długi filmik

10 minut video to ZA DŁUGO! Nikt tyle nie wytrzyma, nawet jeśli to będą słodkie bobasy lub puchate kaczuszki. Szanuj swojego odbiorcę, bo on ma Twoją kasę 😉 Jeśli mnie zanudzisz to nie dam Ci ani złotówki, ale jeśli po obejrzeniu video wbije mnie w fotel i jeśli nawet będę miał niedosyt tego co zobaczyłem, to Twoje szanse wzrosną! Nie rób filmiku telefonem w ciemnym pomieszczeniu, gdzie niczego nie widać i gdzie jest taki pogłos, że musisz wstawić napisy, żeby odbiorca mógł cokolwiek zrozumieć. Bądź uśmiechnięty i przyjazny. Pokaż swoją pasję i zaangażowanie. Video powinno mieć max 1-2 minuty.

  1. Problemy z nagrodami

Podczas tworzenia kampanii poświęć czas na przygotowanie nagród i przemyśl sprawę późniejszego dostarczenia ich do Wspierających. Nagrody powinny dotrzeć na czas, a każde opóźnienie albo wpadka z dotrzymaniem obietnicy danej podczas kampanii to błąd niewybaczalny. Zadbaj też o to, aby nagrody były ładnie opakowane (jeśli są przesyłane pocztą lub kurierem). Zwróć uwagę na poprawność danych osobowych i adresowych. Nikt nie chce, aby w podziękowaniach w książce znalazło się jego nazwisko z literówką albo z błędem ortograficznym. Przesłanie/ udostępnienie nagród (np. Za pośrednictwem internetu), to ukoronowanie sukcesu całej kampanii i zaangażowania wszystkich Wspierających. No i najważniejsze – o nikim nie zapomnij!

  1. Pasywność

Start kampanii to nie koniec Twojego zaangażowania, a dopiero początek. Od tego momentu Twoje działania powinny być prowadzone bardziej intesywnie w kontekście reklamy, promocji projektu, aktualizowania informacji i komunikacji z fanami. Nie możesz być pasywny i czekać na to, aż fani sami znajdą Twój projekt i przeleją pieniądze. Jeśli tak zrobisz, może czekać Cię przykre rozczarowanie. Oczywiście są kampanie, które biją rekordy popularności i informacja o nich rozchodzi się wirusowo w internecie, ale one należą do zdecydowanej mniejszości. Twoim zadaniem jest pokazanie, że projekt żyje i nabiera tempa. Musisz podsycać zainteresowanie, bo znasz chyba powiedzenie, że „sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą…”?

Share This