Przygotowanie oraz prowadzenie kampanii crowdfundingowej nie jest proste. Wymaga od projektodawcy przemyślenia jej wielu elementów oraz ciągłej kreatywności do podsycania zainteresowania odbiorców. Błędy są nieuknione, ale niektóre z nich są niewybaczalne.
- Niezrozumiały opis kampanii crowdfundingowej
Kampania musi być napisana zrozumiałym i dostosowanym do odbiorcy językiem. Unikaj fachowego słownictwa, jeśli to możliwe. Unikaj także błędów stylistycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych. Pamiętaj, że tekst musi sprzedawać i przekazywać emocje. Musi wprowadzać wspierającego w stan „współodpowiedzialności” za losy kampanii crowdfundingowej. Skup się na konkretach, ale nie bądź zbyt oficjalny, bo to może utrudnić odbiór.
- Niezrozumiały i niejasny budżet
Niezrozumiały budżet może podważyć Twoje zaufanie i narazić Cię na niepotrzebne pytania. Każda suma powinna być uzasadniona, ponieważ wtedy dajesz do zrozumienia odbiorcy, że dobrze przemyślałeś projekt i dokładnie wiesz na co przeznaczysz środki. Nie zapominaj przy ustalaniu kwoty wsparcia o prowizji portalu i systemów płatniczych oraz o kosztach dostarczenia, a także przygotowania prezentów. To nieodłączne elementy budżetu.
- Brak komunikacji z fanami w trakcie kampanii crowdfundingowej… i po
Komunikacja z fanami jest niezbędna na każdym etapie kampanii kampanii crowdfundingowej. Zarówno przed, w trakcie jak i po zakończeniu kampanii odgrywa istotną rolę. Fani to nasi dawcy kapitału, ambasadorzy marki oraz pierwsi klienci. Tutaj chodzi o pieniądze, więc traktuj fanów jako partnerów w projekcie. To oni umożliwią Ci realizację celu. Oni też mogą pozbawić Cię szansy na zdobycie upragnionej kwoty. Fani chcą wiedzieć co się dzieje w Twoim projekcie, chcą być na bieżąco. Nie zabieraj im tej możliwości. Crowdfunding to finansowanie za pomocą społeczności – czyli fani/ społeczność odgrywa tutaj kluczową rolę!
- Zbyt długi filmik
10 minut video to ZA DŁUGO! Nikt tyle nie wytrzyma, nawet jeśli to będą słodkie bobasy lub puchate kaczuszki. Szanuj swojego odbiorcę, bo on ma Twoją kasę 😉 Jeśli mnie zanudzisz to nie dam Ci ani złotówki, ale jeśli po obejrzeniu video wbije mnie w fotel i jeśli nawet będę miał niedosyt tego co zobaczyłem, to Twoje szanse wzrosną! Nie rób filmiku telefonem w ciemnym pomieszczeniu, gdzie niczego nie widać i gdzie jest taki pogłos, że musisz wstawić napisy, żeby odbiorca mógł cokolwiek zrozumieć. Bądź uśmiechnięty i przyjazny. Pokaż swoją pasję i zaangażowanie. Video powinno mieć max 1-2 minuty.
- Problemy z nagrodami
Podczas tworzenia kampanii poświęć czas na przygotowanie nagród i przemyśl sprawę późniejszego dostarczenia ich do Wspierających. Nagrody powinny dotrzeć na czas, a każde opóźnienie albo wpadka z dotrzymaniem obietnicy danej podczas kampanii to błąd niewybaczalny. Zadbaj też o to, aby nagrody były ładnie opakowane (jeśli są przesyłane pocztą lub kurierem). Zwróć uwagę na poprawność danych osobowych i adresowych. Nikt nie chce, aby w podziękowaniach w książce znalazło się jego nazwisko z literówką albo z błędem ortograficznym. Przesłanie/ udostępnienie nagród (np. Za pośrednictwem internetu), to ukoronowanie sukcesu całej kampanii i zaangażowania wszystkich Wspierających. No i najważniejsze – o nikim nie zapomnij!
- Pasywność
Start kampanii to nie koniec Twojego zaangażowania, a dopiero początek. Od tego momentu Twoje działania powinny być prowadzone bardziej intesywnie w kontekście reklamy, promocji projektu, aktualizowania informacji i komunikacji z fanami. Nie możesz być pasywny i czekać na to, aż fani sami znajdą Twój projekt i przeleją pieniądze. Jeśli tak zrobisz, może czekać Cię przykre rozczarowanie. Oczywiście są kampanie, które biją rekordy popularności i informacja o nich rozchodzi się wirusowo w internecie, ale one należą do zdecydowanej mniejszości. Twoim zadaniem jest pokazanie, że projekt żyje i nabiera tempa. Musisz podsycać zainteresowanie, bo znasz chyba powiedzenie, że „sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą…”?