Zaznacz stronę

Prezentacja inwestorska często stanowi pierwsze źródło informacji na temat spółki, która ma być przedmiotem inwestycji. Jeśli chcesz przyciagnąć uwagę inwestorów do swojego biznesu, będziesz musiał zadbać o dobrze przygotowaną prezentację. Jak to zrobić i jakie informacje zawrzeć, aby było dokładnie to czego potrzeba?

prezentacja inwestorska

Zanim zaczniemy zastanawiać się nad tym, co powinna zawierać prezentacja inwestorska, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakim celu jej potrzebujemy. A mianowicie, czy chcemy wyemitować akcje, obligacje, a może chcemy pozyskać inwestora do startupu? Ta informacja determinuje wybór odpowiedniej metodyki i treści wymaganej w prezentacji. Jednak jeśli myślicie o emisji akcji lub obligacji, poniższe elementy muszą znaleźć się dobrej prezentacji inwestorskiej.

Każda dobrze przygotowana prezentacja inwestorska musi być przemyślana pod wzgledem struktury, merytoryki i szaty graficznej. Podkreślam ten fakt ponieważ, nadal spotykam takie, które są przygotowane amatorsko, bez pomysłu, przeładowane tekstem, a co najważniejsze dotyczą emisji na miliony złotych! To absolutnie nie do pomyślenia… W dobie łatwo dostępnych narzędzi do tworzenia prezentacji, można zdziałać cuda.

Opis działalności

Zacznij od przedstawienia core businessu spółki. Napisz czym spółka się zajmuje, jakie są produkty i usługi. Tutaj powinien znajdować się opis, który sprzeda sam pomysł i przekona potencjalnego inwestora, że to temat wart uwagi. Opis działalności przedstawia także władze spółki, które stoją za sukcesem przedsiębiorstwa. Dobrze jest, aby inwestor mógł dowiedzieć się o wykształceniu i doświadczeniu poszczególnych osob wchodzących w skład zarządu czy rady nadzorczej. Pamiętaj, że często sama dobra branża albo model biznesu nie zagwarantuje sukcesu firmy. Najważniejsi są ludzie. Zadbaj o dobre zdjęcia i spójne notki biograficzne.

Każdy inwestor chciałby się dowiedzieć także, jak spółka radziła sobie na przestrzeni poprzednich okresów. Jakie były najważniejsze osiagnięcia, nagrody i uchwały. Zadbaj o rzetelny obraz. Mimo tego, że prezentacja jest dokumentem bardziej sprzedażowym, to jednak na tym etapie przykuwamy uwagę potencjalnego inwestora i złym posunięciem byłoby wprowadzenie go w błąd.

Jeśli spółka działa w grupie kapitałowej, zadbaj o przedstawienie całej struktury. Niezależnie od tego, czy jest to spółka holdingowa i trzyma pod sobą inne spółki, czy jest to podmiot podrzędny w strukturze, dobrze jest określić przedmiot działalności oraz rolę każdej ze spółek w grupie, o ile to możliwe. To na pewno zwiększy przejrzystość przekazu.

Otoczenie zewnętrzne

Otoczenie zewnętrzne spółki jest bardzo istotne z punktu widzenia analizy konkurencyjności przedsiębiorstwa. Istotne jest, aby pokazać cechy charakterystyczne związane z rynkiem, na którym spółka działa. O ile to możliwe, warto zaprezentować dane liczbowe opisujące dynamikę, wielkość, strukturę oraz ilość podmiotów na danym rynku. Każdy racjonalnie myślący inwestor będzie chciał wiedzieć jakie ryzyka wpływają na podmiot, w który zamierza zainwestować oraz jakie są perspektywy rozwoju na najbliższe lata. Zadbaj także o dobre przewagi konkurencyjne, które wyróżniają spółkę na tle innych podmiotów z branży.

Dane finansowe

Sporo inwestorów, zaraz po przeczytaniu krótkiej informacji o podmiocie, przechodzi do danych finansowych. To jeden z najważniejszych obszarów prezentacji. Zadbaj o każdy detal i przelicz wszystko dokładnie. Zaprezentuj wyniki finansowe spółki za 3 ostatnie lata (o ile posiada) oraz przygotuj projekcje finansowe na kolejne 5 lat. Uwzględnij najważniejsze pozycje z rachunku zysków i strat: przychody, koszty, EBIT, EBITDA, zysk netto. Warto również policzyć wskaźniki – jakie? To już kwestia indywidualnego podejścia, charakterystyki firmy oraz rynku. Generalnie chodzi o to, aby pokazać jak spółka radzi sobie pod kątem płynności, rentowności oraz jak będzie wyglądał zwrot inwestora na zainwestowanym kapitale. Można także zaprezentować dane z wyceny, o ile spółka taką posiada. Jeśli nie posiadasz wystarczającej wiedzy finansowej, skorzystaj z pomocy eksperta w tym zakresie.

Prezentacja powyższych danych powinna być przystępna, przejrzysta i profesjonalna. Dobrze sprawdzają się tabele oraz wykresy uwzględniające dynamikę zmian i trendy.

Informacje o ofercie

Koordynaty oferty powinny określać najważniejsze informacje dotyczące samej emisji: wielkość, nazwy serii, cenę, najważniejsze terminy. Powyższe informacje muszą być uzupełnione informacją o celach emisyjnych, czyli zapotrzebowaniu kapitałowemu na konkretne inwestycje, wydatki, itp. Muszą być przemyślane i przedstawione kwotowo. Zaprezentuj także stan faktyczny oraz zmiany w akacjonariacie.

Prezentacja inwestorska powinna zawierać krótkie podsumowanie przedstawiające argumenty przemawiające za inwestycją w spółkę. To postawienie „kropki nad i“ w prezentacji. Bądź kreatywny, ale nie przesadzaj. Dobrze jest także dodać strategię rozwoju w krótkim, średnim i długim okresie. Pokaż, że spółka ma dobre perspektywy rozwoju w kolejnych okresach.

Dane kontaktowe

Zamieść dane kontaktowe do siedziby spółki oraz do istotnych osob w kontekście oferty. Dobrym pomysłem będzie zamieszczenie kontaktu do Domu Maklerskiego.

Podsumowanie

Prezentacja inwestorska powinna stanowić wizytówkę spółki. Jeśli jest przesyłana do inwestorów zadbaj o to, aby osoba nie związana z tematem była w stanie zrozumieć najważniejsze rzeczy, związane ze spółką oraz z ofertą, bez Twojej pomocy. To dokument bardziej sprzedażowy niż analityczny. Jednak każdy detal ma znaczenie i ważne jest, aby był dobrze przemyślany oraz przygotowany. Dobra prezentacja powinna być spójna, mieć atrakcyjną szatę graficzną, a także co najważniejsze, powinna przekonać potencjalnego inwestora do inwestycji w spółkę.

Share This