Zanim zabierzesz się do pracy i zaczniesz przygotowania do kampanii crowdfundingowej, przemyśl kilka ważnych kwestii, aby nie było za późno.
Zastanów się na kiedy potrzebujesz pieniędzy
Nie zostawiaj na ostatnią chwilę przygotowania kampanii crowdfundingowej, ponieważ zazwyczaj sama kampania i jej rozliczenie będzie trwało ok. 2 miesięcy. Uwzględnij pozostałe punkty, poniżej i zastanów się na ile jesteś gotowy, aby przeprowadzić kampanię z sukcesem. Pamiętaj, że samo zamieszczenie kampanii na platformie crowdfundingowej niewiele Ci da, a na pewno nie zagwarantuje zebrania wymaganej kwoty. Przygotuj się mądrze, czyli z wyprzedzeniem.
Zbierz zespół i wyznacz zadania
Pamiętaj, że ciężko jest przeprowadzić kampanię crowdfundingową w pojedynkę. Oczywiście wszystko zależy od wysokości kwoty, której potrzebujesz i można śmiało powiedzieć, że im większy cel finansowy, tym potrzeba więcej zaangażowania, a tym samym większego zespołu. Jasne jest, że nie wszystko trzeba, ani da się zrobić korzystając z własnych zasobów albo z zasobów zespołu. Czasem trzeba sięgnąć po pomoc podwykonawców, np. grafików, specjalistów od videomarketingu, budowania społeczności, PR, czy specjalistów od crowdfundingu. Nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę, bo to ważny element uzupełniający Twój team. Przygotuj wcześniej niezbędne wyceny, wynegocjuj odpowiednie warunki i wyznacz harmonogram prac.
Zadbaj o społeczność i widoczność w sieci
Finansowanie społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje bazuje na społeczności. Jeśli jej nie ma, to pojawia się problem skąd brać wsparcie. Jeśli taki problem pojawia się podczas kampanii, to może to zaważyć o jej sukcesie. Społeczność i bazę kontaktu zbuduj przez startem kampanii. Przyda się także przejrzysta strona www, która uzupełni Twoje działania. Bądź systematyczny i dbaj o relację, a nie tylko o ilość. Przygotuj społeczność na nadchodzącą kampanię. Wyjaśnij jak oraz gdzie mogą wspierać. Pamiętaj, że to niełatwe zadanie, aby skłonić kogoś do „otwarcia portfela”. A co najważniejsze, nie popełniaj błędu: „Mam 300 osób na Fanpage’u – więc 300 osób to wesprze i kampania się uda…”. Nope… to tak nie działa. Załóż, że max 10% Twojej społeczności Cię wesprze.
Określ grupę docelową i kanały dotarcia do wspierających
Przed startem przemyśl, do kogo kierujesz swój produkt, usługę, wydarzenie, inicjatywę. Zastanów się, do kogo będziesz to komunikował. Określ grupę albo grupy docelowe i wyznacz dla każdej z nich kanały dostępu. Są one zależne od płci, wieku, zainteresowań, czy modelu biznesowego (B2B, B2C, a może C2C).
Określ strategię komunikacji
Do dyspozycji podczas kampanii będziesz miał aktualizacje projektu, komentarze, kanały społecznościowe, grupy i prywatne profile w social media. Oczywiście, jeśli weźmiesz pod uwagę nasze wskazówki 😉 W tej sytuacji, musisz stworzyć sporo contentu, który zachęci odbiorców do zainteresowania Twoją kampanią przed jej startem, a potem posłuży jako źródło konwersji z odbiorcy na wspierającego. To niełatwe zadanie, więc przygotuj się nie tylko do kogo i gdzie będziesz komunikował, ale także, a może przede wszystkim „jak”. Określ, co jest tematem przewodnim Twojej kampanii. W jednym zdaniu przedstaw to tak, aby przekaz był prosty i wzbudzał zainteresowanie.
Przed kampanią, przemyśl także jak obronisz się przed tzw. hejtem, bo prawdopodobnie pojawi się on szybciej niż myślisz. Zawsze w nawet najbardziej przychylnej społeczności, znajdą się tacy którzy „lubią patrzeć jak świat płonie”. Jeśli zdasz sobie sprawę z tego i przygotujesz się na potencjalny atak, unikniesz niepotrzebnego stresu.
Sprawdź zasoby – zaprojektuj budżet i nagrody
Przygotowanie kampanii crowdfundingowej kosztuje. Od Ciebie, czyli Twoich zasobów zależy na co potrzebujesz środków, aby kampania mogła ruszyć. Skrupulatnie, określ ile potrzebujesz pieniędzy na główny cel. Przelicz środki, które będą potrzebne do zapłacenia za podwykonawców, czy za płatną reklamę w Google/ FB. Uwzględnij prowizję portalu oraz systemów płatności. Pamiętaj także o nagrodach, których wyprodukowanie często kosztuje. Zabezpiecz budżet na takie wydatki i nie myśl w kategoriach: „jak zbiorę to zapłacę za wszystko po kampanii”. To błąd, który może Cię kosztować brak środków na realizację celu albo utratę płynności kiedy kampania się nie powiedzie.
Przemyśl kwestię dostarczenia nagród
Nagrody, po za tym, że często muszą zostać wyprodukowane, to muszą także zostać dostarczone pod wskazany adres. Uwzględnij to w swoich przygotowaniach. Nie odkładaj tego na później, z myślą: „jak mi się uda to wtedy się będę zastanawiał”. To ważna część kampanii. Prawie tak ważna, jak pozostałe. Ktoś kto wsparł, będzie oczekiwał nagrody. Jeśli jej nie otrzyma w terminie (lub nie otrzyma wcale) poczuje się oszukany. Zatem wyceń również logistykę wysyłki nagród i przemyśl tradycyjne metody wysyłki oraz te alternatywne (sprawdź np. JadeZabiore.pl).
Dopiero potem napisz kampanię i zamieść ją na platformie crowdfundingowej. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie stresu i pieniędzy, a na pewno zwielokrotnisz szanse na przeprowadzenie udanej kampanii crowdfundingowej. Jeśli czujesz się na siłach zrób to sam, jeśli nie – skorzystaj z naszej pomocy i doświadczenia w tym zakresie. Tak czy inaczej powodzenia!
Pingback: Rola campaign managera w kampanii crwodfundingowej()