Zaznacz stronę

Masz pomysł na kampanię, ale nie wiesz jak się za nią zabrać? Przeczytałeś setki poradników, case’ów i podpowiedzi, ale wciąż czujesz się niepewnie? Skorzystaj z profesjonalnej pomocy campaign managera.

Crowdfunding w Polsce zyskuje na popularności z dnia na dzień. Pojawia się co raz więcej kampanii, a finansowanie tą metodą staje się czymś normalnym. Jednak nie każdy posiada niezbędne umiejętności, dysponuje czasem, czy zasobami, aby kampanię przeprowadzić z sukcesem. Pojawia się zatem, sprawdzony na zachodnich rynkach model współpracy z profesjonalnym doradcą czy agencją, która przygotuje, a nawet poprowadzi Twoją kampanię.

Na podstawie doświadczenia w prowadzeniu kampanii jako campaign manager stworzyłem krótki przewodnik, o tym za co odpowiada i za co nie odpowiada project manager oraz jak jakimi kryteriami się posłużyć przy jego wyborze.

Kim jest campaign manager?

Manager kampanii to w założeniu osoba o sporym doświadczeniu crowdfundingowym, biznesowym, merketingowym oraz taka która posiada odpowiednie umiejętności planowania i zarządzania niezbędne przy prowadzeniu tego typu projektów. Nie ma znaczenia czy jest nim agencja czy freelancer, liczy się skillset.

W czym pomoże Ci campaign manager?

Ocena pomysłu

Na wstępie, po przedstawieniu swojego projektu i zgromadzonych materiałów, campaign manager pozwoli Ci określić szanse powodzenia projektu, mocne i słabe strony oraz to, co ewentualnie trzeba w nim poprawić albo na co położyć nacisk. Często, zaoszczędzisz w ten sposób czasu, jeśli projekt wymaga poprawy albo jeśli w ogóle nie nadaje się do finansowania za pomocą crowdfundingu. Uwierz mi, maile z propozycją poprowadzenia kampanii ekologicznych trumien (pomyśl o nagrodach ;), czy kampanii pomocy wyjścia z długów, nie są rzadkością 🙂 Tutaj nastąpi pierwsza walidacja Twojego pomysłu, jeśli wcześniej nie testowałeś społeczności, ani nie prosiłeś o zdanie swoich znajomych czy innych specjalistów.

Przygotowanie strategii pozyskania finansowania za pomocą crowdfundingu

Kiedy wstępnie projekt przejdzie „weryfikację” i wspólnie z campaign managerem uznacie, że warto spróbować swoich sił, przejdziecie do kolejnego etapu współpracy. Manager kampanii pomoże Ci wybrać odpowiednią platformę crowdfundingową (różne projekty, różne poziomy prowizji, różne rodzaje crowdfundingu). Następnie wspólnie określicie niezbędne harmonogramy i terminy uwzględniające czas przygotowania kampanii.

Wspólnie z Tobą, campaign manager określi także wstępny budżet, kanały promocji i komunikacji z użytkownikami. Omówi z Tobą pomysły na nagrody, czy dodatkowe progi. W razie potrzeby znajdzie dla Ciebie podwykonawców, bo zazwyczaj sam posiada ekosystem sprawdzonych kontaktów (np. grafik, filmowiec).

Etap przygotowania kampanii 


W kolejnym etapie, rolą managera będzie skompletowanie i uszczegółowienie wszystkich materiałów do kampanii, w celu jej uruchomienia w założonym terminie. Będzie nadzorował i dawał wytyczne do konkretnych działań (np. budowanie społeczności w social media, czy pozyskiwanie partnerów) oraz zarządzał projektem tak, aby kampania posiadała wszystkie niezbędne części składowe, a także aby przekaz był spójny i przekonywujący.

Etap kampanii

W zależności od ustaleń, manager kampanii będzie przygotowywał albo również prowadził kampanię razem z Tobą. Jeśli współpraca dotyczyczy tylko przygotowani, to jego rola na etapie uruchomienia się kończy, a Ty prowadzisz projekt według wcześniej ustalonych wytycznych (ewentualnie będzie służył radą).

Jeśli jednak, w grę wchodzi pełne zarządzanie kampanią, to przede wszystkim stawka za współpracę będzie wyższa. Zakres obowiązków będzie obejmował np. aktualizowanie kampanii, komentowanie, bieżącą komunikację na FB oraz utrzymywanie zainteresowania projektem podczas kampanii. Manager skorzysta także z kontaktów z mediami oraz będzie zmierzał do zakończenia kampanii z jak najwyższym wynikiem, reagując na bieżąco na to, co się dzieje w projekcie.

Post – crowdfunding

Niektórzy campaign managerowie pomogą także w etapie po zakończeniu kampanii, kiedy niezbędne jest jej rozliczenie oraz dostarczenie nagród. W naszej ofercie mamy np. usługi logistyki transportu nagród i proponujemy klientom optymalizację kosztów wysyłki.

Za co manager kampanii nie odpowiada

Manager kampanii nie zrobi jej za Ciebie

Pamiętaj, że nawet najlepszy campaign manager nie zrobi jej bez Twojego udziału. Project manager zaoszczędza Twój czas i minimalizuje ryzyko nietrafionych decyzji podczas przygotowania projektu kampanii oraz w trakcie jej prowadzenia. Twoja obecność, zaangażowanie (chociaż w niewielkim stopniu) i kontakty, będą kluczowe w kontekście powodzenia kampanii.

Nie gwarantuje ostatecznego wyniku kampanii

Jeśli manager ma odpowiadać za przygotowanie i odpalenie kampanii, nie wymagaj od niego prowadzenia kampanii. Manager nie może także dać gwarancji za ostateczny wynik kampanii, bo jest to składowa wielu czynników.

Nie odpowiada za zdarzenia/sytuacje niezależne od niego

Campaign manager nie odpowiada także za sytuacje niezależne od niego, czyli np. awaria platformy czy systemów płatności.

Nie odpowiada za budżet reklamowy

Pamiętaj, że budżet reklamowy jest po Twojej stronie i nie wymagaj od managera „dokładania” z własnej kieszeni.

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze campaign managera?

Doświadczenie i track record

Kluczowe w wyborze project managera to doświadczenie i track record prowadzonych/ przygotowywanych do tej pory kampanii, a także ich jakość. To jest akurat proste, bo wystarczy odwiedzić strony kampanii i wspólnie przeanalizować projekt – zadając pytania o zakres obowiązków i cele.

Sposób rozliczania i ceny usług

Oczywiście, bardzo ważnym elementem w wyborze odpowiedniej osoby jest cena usługi i sposób rozliczania, czy wyłącznie opłata stała czy success fee, czy mix. Pamiętaj, że to ważne, aby dostosować poziom ceny do zakresu działań, z drugiej strony pamiętaj, że nie ma dobrze i tanio.

Referencje

Dobrze jest także, aby posiadał możliwe do zweryfikowania referencje zadowolonych klientów. To buduje wiarygodność. Możesz zawsze do nich zadzwonić i zapytać o przebieg współpracy.

Indywidualne preferencje

Każdy klient ma indywidualne preferencje, które mogą zaważyć o wyborze konkretnej osoby, czasem będzie to doświadczenie w konkretnej tematyce, czasem umiejętności miękkie, czy poczucie humoru. To już zależy od Ciebie 🙂

Jeśli zdecydowałeś, że chcesz skorzystać z pomocy doświadczonego campaign managera z potwierdzonymi wynikami, naturalnie zgłoś się do nas. Jeśli jednak, z jakiś przyczyn chcesz spróbować swoich sił z kimś innym, potraktuj powyższy artykuł jako instrukcję obsługi, która pozwoli Ci uniknąć kosztownych błędów. Nie ważne jaką decyzję podejmiesz, ważne abyś był zadowolony i spójny ze swoją decyzją. Powodzenia!

Share This